Slik kan du bli med i PILOT-gruppen

Share This Post

Denne vinteren bygger vi FastTrack – neste generasjons skrogvaskemaskin for fritidsbåter. Nå søker vi fremoverlente båteiere som ønsker å være en del av piloten. Har du du en motorbåt inntil 30 fot, med utenbordsmotor eller drev – ta kontakt med oss i skjemaet nederst i artikkelen.

Sammen med verdens største malingsprodusent, AkzoNobel kjører vi i gang et pilotprosjekt for skrogvask, der nøkkelen ligger i å kombinere foul release coating med skånsom vask av skroget. Formålet er å tilby en løsning, der båteier kan oppnå raske rene skrog igjennom hele sesongen, redusere dagens vedlikeholdsbehov og samtidig skåne miljøet.

Hva er foul release coating?

Foul release coating (FRC) er en samlebetegnelse på en type giftfri marin maling som påføres skroget under vannlinjen. FRC har blitt brukt i shippingbransjen i flere tiår, og tilbys av alle de store malingsprodusentene. FRC-produkter har blitt populære fordi de har lang levetid, er giftfrie og samtidig har selvrensende egenskaper der begroing i teorien skal falle av når skipene oppnår høy fart. I praksis vil groe feste seg uansett underlag (og som båteiere kjenner vi til dette!), men fordelen med FRC er at groen mye enklere faller av i fart. Erfaring fra shipping, blant annet ECO Subsea, er at det som ikke faller av i fart, er veldig enkelt å vaske vekk på denne type underlag.

Så hva betyr dette for fritidsbåter, som ligger stille store deler av sesongen? Prinsippet er det samme; det som gror på skroget faller av når båten kommer opp i fart, og det som henger igjen lar seg enkelt fjerne manuelt for hånd/med en klut, eller med FastTrack. I sommer har vi kjørt to testbåter med Intersleek 1100SR; én Yanmarin 76DC som ligger i Leangbukta og én Key Largo 21 som ligger på Holmen Yachtverft i Asker. I videoen nedenfor kan du se hvor enkelt groe faller av etter henholdsvis 40 og 51 dager i sjøen.

Testbåt #1, Yanmarin 76DC påføres Intersleek 1100SR

Hvorfor skrogvask?

Et rent skrog har åpenbare fordeler som redusert drivstofforbruk, -kostnader og CO2-utslipp. Flere vasker skroget på båten sin i løpet av sesongen, enten ved å hoppe i sjøen eller løfte og spyle. I prosjekt Grønn Marina på Vollen i Asker lærte vi at båteiere i stadig økende grad ønsker løsninger og alternativer som gjør at man kan gå bort fra dagens bunnstoff-praksis, og i stede vaske skroget ved behov og bruk.

Neste generasjons skrogvask er børsteløs og baseres på høytrykksspyling under vann. Teknologien tillater en skånsom vask av underlaget og er derfor høyst egnet for FRC-coating. På samme måte som vi skånsomt fjerner groe i videoene ovenfor, skal vi spyle vekk groe fra båtskroget mens båten ligger i vannet, uten å skade coatingen. Således skal du kunne få et skinnende rent skrog hver gang.

Testgruppe på 30 båter

I forkant av lanseringen neste år i Vollen Marina, skal 30 stk båter påføres AkzoNobel sitt premium FRC shipping-produkt, Intersleek 1100SR. Har du en motorbåt under 30 fot, med utenbordsmotor eller drev, er lokalisert i Oslofjorden og ønsker å delta i piloten? Da vil vi prate med deg.

Oppdatering 25. mars 2022:
Nærmere 100 båteiere har i vinter meldt seg på, og vi velger i disse dager ut hvilke 30 stk som skal delta i årets pilot. Ønsker du å bli oppdatert på prosjekt og tilbud i tiden som kommer, legg gjerne igjen din kontaktinfo nedenfor.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn about our projects!

More To Explore

Slik kan du bli med i PILOT-gruppen

Denne vinteren bygger vi FastTrack – neste generasjons skrogvaskemaskin for fritidsbåter. Nå søker vi fremoverlente båteiere som ønsker å være en del av piloten. Har

The Oslofjord is dying

We invited the former Minister of Environment, Ola Elvestuen and member of parliament Solveig Schytz to discuss the efforts outlined in the Greater Plan for

Want To Learn more about us?

drop us a line and keep in touch

The smart ones

Contact us

Get in touch!

Toxiclean

A plug and play wastewater treatment system for harbors and marinas

Contact us